Samboavtal m.m.

Jag har köpt ett hus med egna pengar och lånet står på mig. 1 månad senare flyttade min nuvarande sambo in. Hur gör jag för att huset inte ska ingå i en bodelning vid en eventuell separation?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Huvudregeln enligt sambolagen är att den gemensamma bostaden utgör samboegendom och således ska ingå vid en ev. bodelning (se t.ex. https://lagen.nu/2003:376#P3S1). Dock utgör bostaden endast samboegendom (och ska delas vid ev. bodelning) om den förvärvats för att utgöra gemensam bostad. Det bästa sättet att försäkra sig om att bostaden inte ska ingå i en bodelning är att skriva ett samboavtal där det klart och tydligt framgår att huset ska vara din enskilda egendom. Ett samboavtal bör vara skriftligt, tydligt, daterat och underskrivet av båda samborna. Det behöver inte registreras. Skulle avtalet, eller ett villkor i avtalet, vara att anse som oskäligt med hänsyn till dess innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt, får det dock jämkas eller lämnas utan avseende vid bodelningen. Det är m.a.o. inte möjligt att använda sig av den andra partens oförstånd för att tillskapa sig fördelar vid en framtida bodelning. Om ni inte vill skriva ett samboavtal finns vissa jämkningsmöjligheter som gör att husets värde inte nödvändigtvis behöver delas lika. Dessa regler är dock främst tillämpliga då förhållandet haft relativt kort livslängd. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare