FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott22/08/2012

Bokföringsbrott

Hej, jag har drivit ett AB som nu är satt i konkurs. Jag har klantat mig och inte skickat in den årsredovisning som krävs och nu kommer jag bli förhörd i frågan om bokföringsbrott. Bokföringen i övrigt är skött efter bästa förmåga, dock gjorde flera omständigheter att jag inte insåg att jag var tvungen att skicka in årsredovisningen. Företaget gick back från dag ett och privata pengar har skjutits till i omgångar. Totalt omsattes det runt 600.000 i bolaget. Jag är tidigare ostraffad och driver inget bolag i dag. Min fråga är mest på vad yrkandet kommer att bli och vad eventuell straff påföljd kan komma att bli... Jag fösrtår om det är en svår fråga, men jag vore tacksam för svar. Mvh

Lawline svarar

Hejsan! Tack för din fråga. +*Skuld*+ Att inte lämna in en årsredovisning är ett bokföringsbrott enligt 11 kap. 5 § Brottsbalken ( se https://lagen.nu/1962:700#K11P5). Självaste skyldigheten att lämna in årsredovisningen framgår av 6 kap. 2 § bokföringslagen (1999:1078) samt 8 kap. 3 § Årsredovisningslagen (1995:1554). I huvudsak kan man inte kontrollera ett aktiebolags rörelse förlopp, ekonomiska resultat eller ställning i övrigt utan en årsredovisning, vilket gör underlåtenheten att skicka in en årsredovisning till ett bokföringsbrott. Till sist krävs uppsåt eller minst oaktsamhet till underlåtenheten att lämna in årsredovisning. Detta betyder att man straffas för försumligheten att inte lämna in en årsredovisningen i tid. Andra brott som kan vara aktuella är skattebrott enligt 10 § skattebrottslagen (1971:69) och andra möjliga borgenärsbrott men bokföringsbrott konsumerar dessa. +*Påföljd *+ Om Ni anses vara skyldig till bokföringsbrott 11 kap. 5 § Brottsbalken är det sannolikt att det kommer bli villkorlig dom förenat med dagsböter( se https://lagen.nu/dom/nja/2004s618). Detta på grund av rörelsens marginella omfattning och att Ni inte tidigare är straffad. Hur stor förseningen av inlämnandet är kan inverka på bedömningen av brottets allvarlighetsgrad. Möjligtvis kan näringsförbud följa som en rättsverkan av straffet. Lycka till Mvh Lawline
Lawline RådgivareRådgivare