Gåva kränker bröstarvinges rätt till laglott

Hej,båda föräldrarna avlidna, pappa gick bort sist, bouppteckning gjord, 3 systrar, äldsta systern fick sommarhus som gåva, vi andra inget. Skall vi göra arvsskifte? Vi två har inte fått ut vår laglott, men det fanns inget kvar i boet. Tacksam för svar,

Lawline svarar

Hej, Jag förstår din fråga som att en av dina systrar, innan er pappa gick bort, fick huset i gåva. Mitt svar utgår också från detta antagande. En bröstarvinge har alltid rätt att få ut sin laglott (se https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1). Finns det inte något kvar i boet går det dock naturligtvis inte att få ut något. Om gåvan till syftet är att likställa med ett testamentariskt förordnande enligt 7:4 Ärvdabalken, och den kränker er (din och din systers) rätt att få ut er laglott, kan det dock finnas en möjlighet att kräva att gåvans värde (vid gåvotillfället) skall läggas till kvarlåtenskapen efter er pappa och därefter delas. Istället för att hela gåvan skall återgå finns möjligheten för den syster som fått gåvan att istället utge ersättning motsvarande gåvans värde minus hennes laglott ( se https://lagen.nu/1958:637#K7P4S1). Ett krav enligt ovan förfaller om det inte görs gällande inom 6 månader från att omständigheterna blev kända. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare