FrågaFAMILJERÄTTFaderskap20/08/2012

Hävande av faderskap

Har en bekant som är väldigt gammal. Han skrev på för ett faderskap i unga år trots att han inte själv tror att han är far till barnet, bara för att slippa allt "trubbel". Han vill inte göra ett DNA test. Kan hans fru göra det nu när han lever, och/eller är det möjligt att göra vid eventuell bortgång?

Lawline svarar

Hej! Ett faderskap hävs genom dom från domstol, 3:3 Föräldrabalken (FB). När fadern lever är det endast han och barnet som har rätt att väcka en sådan talan, 3:1 & 3:2 FB. Det är således inte möjligt för faderns fru att väcka en talan om hävande av faderskapet. Om fadern är avliden kan hans fru eller arvingar under vissa förutsättningar väcka talan om hävande av faderskapet, 2:1 FB. För det första krävs att fadern inte varaktigt sammanbott med barnet. För det andra krävs det att fadern inte har bekräftat faderskapet. Det innebär att fadern inte ska ha agerat som om det vore hans barn. Den faderskapsbekräftelse som fadern skrivit på borde kunna anses vara en sådan bekräftelse, trots att fadern hade vetskap om att barnet kanske inte var hans. I sådana fall har inte frun någon talerätt. Föräldrabalken hittar du här: https://lagen.nu/1949:381 Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare