FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/08/2012

Sambodelning

Vi har en son som tillsammans med sambo och 3 barn bor i en fastighet som vi äger. Vad händer om de separerar? Kan fastigheten komma att ingå i bodelningen? Vad menas med dolt ägande?

Lawline svarar

Hej, Och tack för att du kontaktar Lawline! Till att börja med så krävs det enligt sambolagen 8 § ( http://lagen.nu/2003:376 ) att någon av samborna begär att bodelning ska ske föra att en sådan ska bli aktuell. Vidare så tolkar jag det som att ni hyr ut fastigheten till er son och dennes sambo, varför jordabalkens 12 kapitel (hyreslagen) ( http://lagen.nu/1970:994#K12P1S1 ) är tillämplig i frågor om bostaden. Till att börja med kan sägas att en hyresrätt som sambor införskaffar för gemensamt bruk är att betraktas så som samboegendom. Vid en bodelning så skall värdet av samboegendomen delas mellan samborna, 14 § sambolagen. När det gäller hyresrätter som inte har något legalt marknadsvärde uppstår här ett problem då samborna inte kan komma överens om vem som skall tilldelas hyresrätten. För denna situation finns bestämmelsen i 16 § 2 st sambolagen som stadgar att den av samborna som är i bäst behov av bostaden skall tilldelas denna utan avräkning i bodelningen. Det är alltså frågan om vem som är i bäst behov av hyresrätten. Vid en sådan bedömning spelar en rad faktorer in exempelvis ekonomi, barn, social förhållande etc. Detta innebär att ni fortfarande behåller fastigheten vid en bodelning mellan er son och hans sambo men att hyresrätten till den kan övergå till antingen er son eller dennes sambo beroende på vem som är i bäst behov av hyresrätten. Frågan om dolt samägande är i fråga om fastigheten ej aktuellt då bostaden ej är förvärvad av er son och dennes sambo, men jag kan ändå klargöra lite snabbt vad dolt samägande innebär. Frågan om dold samäganderätt regleras inte i lag utan det är något som har utvecklats i rättspraxis. För att en dold samäganderätt skall kunna uppkomma mellan makar eller sambor krävs att egendomen har köpts för gemensamt bruk, att den partner som inte står som formell ägare har bidragit ekonomiskt till köpet och att båda parterna har avsett att man skall äga egendomen tillsammans. Om dessa tre villkor är uppfyllda innebär det att man presumerar – dvs utgår ifrån – att den make/sambo som inte är formell ägare har en dold samäganderätt. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare