Flytta ifrån kommunen vid gemensam vårdnad

Hej. Jag och min ex man har gemensam vårdnad av våran son på 4 år. Våran son bor hos mig varannan vecka och hos hans pappa likaså. Jag och min nuvarande sambo vill köpa ett hus som ligger i grannkommunen. Exakt 2 mil från min sons pappas bostad. Jag har inte berättat för min ex man att vi vill flytta än, men jag är 100 % säker på att han inte kommer att godkäna det. Vad jag har förstått av dom frågorna jag har läst igenom här på lawline.se så måste han godkänna det för att vi ska "kunna" flytta!? Måste fadern även godkänna en flytt om det är inom kommunen? Våran son är skriven hos mig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Frågor om boende, umgänge och vårdnad om barn regleras i Föräldrabalkens 6 kapitel, se https://lagen.nu/1949:381#K6. Även om ni har gemensam vårdnad om underåriga barn har ni rätt att flytta ifrån kommunen utan din exmakes godkännande. Om dock er flytt innebär att det p.g.a. avståndet blir praktiskt ogenomförbart med växelvis veckoboende, kan du, eller ni, ansöka om att rätten skall förordna om barnens boende. Du och din exmake kan också avtala om detta, se FB 6:14a. Ett sådant avtal ska vara skriftligt och godkännas av socialnämnden. Enligt FB 6:15 har barnen rätt till umgänge med den förälder som de ej bor med. Om situationen inte kan lösas på ovanstående sätt, återstår möjligheten att ansöka om att vårdnaden om barnen skall vara enskild. Enligt FB 6:5 kan rätten på ansökan av ena eller båda föräldrarna besluta att vårdnaden skall vara enskild. Rätten ser särskilt på föräldrarnas förmåga att samarbeta kring de frågor som rör barnen. Alla beslut i frågor rörande vårdnad, boende och umgänge fattas utifrån barnets bästa, och det rätten beaktar är bl.a. barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna, se FB 6:2a. Hänsyn tas också till barnens vilja, med beaktande av deras ålder och mognad. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare