Förskott på arv

Hej. Mina föräldrar har gett bort huset som vi alla tre syskon skulle ärva till ett av deras barn, min syster har fått det! kan dom få göra så, far är 82 år lider av hjärtsvikt, mor 79år. får jag inget nu då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline. En gåva till en bröstarvinge är enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken att anses som förskott på arv, om det inte särskilt anges annat eller om omständigheterna tyder på annat. I detta fall rör det sig troligen om förskott på arv. Det leder till att värdet av förskottet skall räknas av enligt 6 kap. 3 § ärvdabalken. Detta görs genom att gåvans värde vd gåvotillfället adderas till boets tillgångar. Därefter delas tillgångarna lika mellan de arvsberättigade men förskottets storlek räknas av på mottagarens lott. Ärvdabalken finner du på https://lagen.nu/1958:637. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare