FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/08/2012

Gåva av enskild egendom

Jag har ärvt en lägenhet av min mor och i gåvobrevet står det: Gåvan ska utgöra gåvotagarens enskilda egendom. Jag har dock inte vetat innebörden av detta utan gett bort 50% till min fru med ett gåvobrev när vi gifte oss. Jag har bodde där innan vi träffades. Vi står även båda på lånen. Har hon rätt till hälften ifall vi skiljer oss?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Den andel av bostadsrätten som du inte gett till din fru är fortfarande din enskilda egendom och ska alltså inte ingå i en bodelning vid eventuell äktenskapsskillnad mellan er. Den andel som du skänkt till din fru är hennes giftorättsgods (om ni inte skrivit att det ska vara hennes enskilda egendom) och ska ingå i en bodelning vid eventuell äktenskapsskillnad. 50 procent av lägenheten är alltså din enskilda egendom medan resterande 50 procent är din makas giftorättsgods till vilket du har rätt till hälften vid en bodelning. Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare