Dröjsmål vid utförande av konsumenttjänst - påföljder

Lämnade in bilen för reparation. Verkstaden gav pris och det skulle ta 2-3 veckor. NU har det gått 3 månader, och bilen står kvar, utan att vara reparerad. Kan jag häva köpet, och bara hämta bilen? Kan jag få ersättning för alla utlägg eller är det verkstaden som ska ha betalt för halva arbetet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! *Rättslig reglering* Tillämplig lag är konsumenttjänstlagen (KtjL). Enligt denna lags 24 § skall dröjsmål anses vara för handen om arbetet inte utförts inom den tid som avtalats och dröjsmålet inte beror på konsumenten (d.v.s. du). Enligt 25 § KtjL framgår att konsumenten kan ha rätt att antingen hålla inne betalningen, kräva att näringsidkaren utför tjänsten, eller häva köpet. För att häva köpet krävs enligt 29 § KtjL att dröjsmålet är av väsentlig (stor) betydelse för konsumenten. Har mer än en obetydlig del av tjänsten utförts gäller hävningsrätten bara för den del av tjänsten som inte fullgjorts. Näringsidkaren är vidare skyldig att ersätta konsumenten för den skada dröjsmålet inneburit. Detta gäller inte om näringsidkaren kan visa att dröjsmålet berott på händelser utom hans kontroll och som han inte hade anledning att räkna med (se https://lagen.nu/1985:716#P31S1) *Sammanfattning och svar* Klart är att du och näringsidkaren har avtalat om att tjänsten skulle vara utförd inom viss tid. Klart är också tjänsten inte blivit klar inom denna avtalade tidsfrist. Detta innebär att dröjsmål föreligger (så länge dröjsmålet inte kan tillskrivas dig). I och med att dröjsmål föreligger har du rätt att hålla inne betalningen för tjänsten eller kräva att tjänsten fullgörs (såvida detta inte innebär oskäliga kostnader för näringsidkaren). Frågan om hävningsrätt föreligger beror på om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig. Här ska både dröjsmålets betydelse för dig personligen och betydelsen av detsamma för en genomsnittskonsument bedömas. Betydelsen av dröjsmålet torde öka ju mer beroende av bilen du är. Tre månader är dock ett mycket långt dröjsmål och en mycket lång tid att tvingas vara utan bil. Detta talar helt klart för att du har rätt att häva köpet. Om jag förstått det rätt har halva tjänsten utförts. Det betyder att din hävningsrätt gäller för den del som inte redan utförts. Näringsidkaren har rätt till betalning för tjänsten i sin helhet med avdrag för vad det skulle kosta att utföra den icke utförda delen av tjänsten. Vad gäller frågan om skadestånd borde du kunna kräva att bli ersatt för de kostnader som dröjsmålet orsakat dig (ersättningsbil, resekostnader, etc.) så länge dessa är direkt kopplade till dröjsmålet. Lycka till! Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare