FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/08/2012

Större skulder än tillgångar vid bodelning m.m.

Jag och min fru ska skiljas efter 8 års äktenskap. Villa och bolån står på mig. Jag har även andra lån så totalt hamnar jag på minus. Min fru har studielån och inga tillgångar. Visst blir resultatet av detta att vi båda tillför 0 kr? Några övriga funderingar: Vad hade hänt om vi båda stått som ägare för huset men bolånen endast stått på mig? Min fru flyttade ut för ett halvår sedan, hennes mor köpte en bostadsrätt åt henne. Ska bostadsrätten räknas in i bodelningen? Kan hon hävda att hon lånat pengar av sin mamma till att köpa den?

Lawline svarar

Hej! Vid bodelning med anledning av äktenskapsskillnad så ska makarnas respektive skulder avräknas från deras tillgångar innan giftorättsgodset läggs samman, 11:2 Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230). Nettogiftorättsgodset kan aldrig tas upp till ett negativt värde, varför värdet sätts till noll om skulderna överstiger tillgångarna. Följden av detta blir att det inte finns något giftorättsgods att dela på. Vardera part kan därför behålla sina tillgångar i en bodelning. Om ni båda ägt 50 % av huset var skulle din frus nettogiftorättsgods förmodligen ha ett positivt värde. Då skulle ni dela lika på din frus nettogiftorättsgods, 11:3 Äktenskapsbalken. Om din frus bostadsrätt ska ingå kräver för det första att det är hon äger den, alltså att hon fått den i gåva av sin mor (inte endast bor i en av sin mor ägd bostadsrätt). För det andra krävs att hon har fått den innan den kritiska tidpunkten, vilket är den dag då talan om äktenskapsskillnad väcks, 9:2 Äktenskapsbalken. För det tredje krävs att din svärmor, om hon gett bostadsrätten till din fru, inte gjort förbehåll för att den ska utgöra enskild egendom, 7:2 Äktenskapsbalken. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare