Förstärkt laglottsskydd vid gåva till barn

Min farmor har avlidit, hon och farfar (farfar dog för 11 år sedan) drev ett jordbruk, som i dagens penningvärde borde vara värt uppemot 10 miljoner kronor. Då min far är död, är jag närmsta arvinge tillsammans med farmors 6 barn. Vid bouppteckningen var varken jordbruket eller huset som min farmor bott i med. Syskonen säger att jordbruket har en av syskonen köpt för en symbolisk summa för länge sedan och huset får jag inte riktigt klarhet i mer än att ett barnbarn till farmor ska flytta in i huset (som har renoverats med nydragen el, nytt kök, bergvärme m.m. under de senaste åren)Kanske ingick även huset med jordbruket. Kvar av arvet är mest mödler och porslin, och 10 000 kronor..... Har detta gått rätt till? Kan jag ha rätt till min laglott av gårdens värde, fast detta gjordes upp för många år sedan? Hur kan jag gå vidare, bör jag gå vidare?

Lawline svarar

Hej! Din möjlighet att få del av gårdens värde i arv är det förstärkta laglottskyddet. Det förstärkta laglottskyddet återfinns i 7:4 Ärvdabalken. Det inträder om arvlåtaren under sin livstid givit bort egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente. Det gäller till exempel om arvlåtaren trots att hen givit bort egendom ändå kan tänkas ha nytta av den fram till sin död, d.v.s. det utgör ingen uppoffring för arvlåtaren. Då din faster/farbror köpt gården för en symbolisk summa utgör det överstående värdet en gåva. Om din farmor fortfarande bott kvar i huset och kunnat nyttja det och/eller gården behöver inte gåvan ha inneburit någon uppoffring för henne och i så fall blir det förstärkta laglottskyddet aktuellt. Det innebär att din faster/farbror som fått gården blir återbetalningsskyldig. Återbetalningsskyldigheten gäller dock inte hela gåvan, utan endast så mycket som krävs för att du (och syskonen) ska kunna utfå din laglott. Jag kan tyvärr inte göra någon säker bedömning av om en talan om förstärkt laglottsskydd kommer vara framgångsrik. Om så är fallet beror främst på gåvan till syftet är att likställa med testamente, vilket är beroende av omständigheterna kring och efter "försäljningen" av gården. Om du vill gå vidare med frågan så ska du väcka talan vid domstol inom ett år från bouppteckningen. Talan väcks vid den domstol där din farmor hade att svara, vilket är där hon bodde, se Rättegångsbalken 10 kap 9 och 1 §§. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Rättegångsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1942:740#K10P9 Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare