Behövs testamente om enskild egendom?

Jag har två söner varav den ena har en sambo sedan ett år tillbaka. Jag undrar om jag behöver skriva ett testamente där jag säger att jag vill att det skall vara sonens enskilda egendom (som har en sambo) eller sker det med aoutomatik?

Lawline svarar

Hej! Vid en eventuell bodelning mellan din son och hans sambo så ingår endast samboegendom, 8 § Sambolagen. Samboegendom är gemensam bostad och bohag om dessa förvärvats för gemensam användning, 3 §. Som huvudregel anses inte tillgångar som ärvts vara förvärvad för gemensam användning, varför ett arv efter dig förmodligen inte skulle ingå i en bodelning. Undantag kan dock göras om din son efter ditt dödsfall själv får välja bland kvarlåtenskapen och då väljer bostad eller bohag som ska användas gemensamt med sambon. I sådana fall kan egendomen komma att ingå i en bodelning. Om du inte vill att ett arv efter dig ska ingå i en bodelning så kan du därför, om du vill att vara på den säkra sidan, skriva i ett testamente att arvet ska utgöra enskild egendom, se 4 §. Om din son väljer att gifta sig med sin sambo så kommer ett arv efter dig att ingå i en eventuell bodelning, 10:1 och 7:1 Äktenskapsbalken. Om du inte vill att så ska ske är det möjligt för sig att i ett testamente skriva att arvet (eller delar av det) ska utgöra enskild egendom. I så fall kommer arvet inte ingå i bodelningen, 7:2 Äktenskapsbalken. Sambolagen hittar du här: https://lagen.nu/2003:376 Äktenskapsbalken hittar du här:https://lagen.nu/1987:230 Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare