FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/08/2012

jämkning av bodelningsavtal?

Hej. Jag har en fråga om bouppteckning efter skilsmässa. En bekant till mig skilde sig för ca 2,5 år sedan och har mått mycket dåligt. När boet skulle delas upp var den andra makens far den som agerade bouppteckningsman (men inte förordnad av tingsrätten). Ett avtal skrevs under av båda makarna. Min bekant har först nu orkat ta tag i detta och känner att han blev helt vilseledd och lurad. Jag har läst att det under vissa förutsättningar går att väcka talan om ogiltighetsförklaring av bouppteckningen. Min fråga gäller om det finns någon tidsgräns för när sådan talan senast kan väckas. Avtalet skrevs ju under för ca 2,5 år sedan. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag misstänker att du egentligen menar bodelning när du skriver bouppteckning. Det senare är enbart det förfarande då boet s.a.s. inventeras, medan det förra utgör den slutliga regleringen av makarnas egendomsförhållanden. I och med att någon förrättningsman inte förordnats av Tingsrätten finns inte någon i lag föreskriven möjlighet att klandra bodelningen. Anledningen till detta är att en sådan bodelning som är aktuell i din väns fall anses vara ett godkänt avtal. Grundinställningen i svensk rätt är nämligen att det råder avtalsfrihet mellan makar då det gäller ekonomiska angelägenheter av familjerättslig karaktär som t.e.x. ett bodelningsavtal. Detta bekräftades inte minst i rättsfallet NJA 1994 s.265 där två makar hade skrivit under ett avtal som uppgavs slutligt reglera deras egendomsförhållanden, men där ena maken trots avtalet ändå begärde att Tingsrätten förordnade en bodelningsförrättare. Högsta Domstolen kom fram till att det inte var möjligt att förordna en bodelningsförrättare eftersom avtalet mellan makarna var giltigt som bodelningsavtal. En konsekvens av att avtal mellan makar lyder under allmänna förmögenhetsrättsliga regler är att även avtalslagens regler om jämkning av avtal kan bli tillämpliga (se https://lagen.nu/1915:218#P36S1). Detta bekräftas inte minst av att äktenskapsbalkens 12 kap innehåller regler om jämkning av bodelningsavtal. Nämnda kapitel är dock bara aktuellt under genomförandet av en bodelning och inte efter att bodelningen slutförts. Om en make skrivit under ett bodelningsavtal som uppfyller lagens formkrav (se 9 kap ÄktB) är han/hon alltså i princip bunden av avtalsinnehållet. Är avtalet oskäligt på något sätt skulle den förfördelade maken inför domstol ev. kunna kräva att avtalet ska jämkas i enlighet med 36 § avtalslagen och avtalsrättsliga principer. Lycka till! Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare