FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/08/2012

Förbjuda omyndig dotter att träffa pojkvän

Hej, det är såhär att jag är en tjej på 15 år och har en kille på 26. Detta är något mina föräldrar inte kan acceptera och har drf "förbjudit" mig att träffa honom över huvudtaget tills jag är 18. Är detta något de har rätt till att göra? Och vad kan konsekvenserna vara?

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga! Generellt sett finns det ingen paragraf i Föräldrarbalken (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm) som ger föräldrar rätt att fysiskt vägra deras barn att träffa en annan person. Det föräldrarna kan göra är att vägra din pojkvän att träffa dig i dina föräldrars bostad eftersom de äger den och således har en sådan rätt att vägra. Dina föräldrar kan också vägra dig månadspeng och dylikt som straff om du träffar pojkvännen. Det åligger föräldrarna att sörja för sina barns försörjning och det är således upp till dem att avgöra hur mycket pengar du får. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare