Förskott på efterarv

Min far avled nyligen. Bouppdelningen göres snart klar. Han stod som ägare till huset som nu övergår i min mors ägo. Eftersom jag är äldst och tidigare bott länge i huset och har sämre ekonomi än min syster, vill min mor att jag skall stå som 50% ägare av huset hädanefter. Kan man göra så och VAD händer den dag min mor går bort? Vad ärver jag och vad ärver min syster då? Räknas detta som s.k. gåvobrev? Mvh, W.

Lawline svarar

Hej! När du skrivs som ägare av 50 % av huset räknas det som en gåva. Gåvor från föräldrar presumeras vara förskott på arv (6:1 ärvdabalken), om inte annat sagts vid gåvotillfället. Då huset tillhörde din far kommer gåvan anses vara förskott på ditt efterarv, d.v.s. arvet efter din far som fördelas först vid din mors död. Om din mor skulle gå bort så ska först arvet efter din far fördelas (3:2 ärvdabalken). När det fördelas så kommer det du redan fått i form av 50 % av huset att avräknas mot ditt arv. Det innebär att du kommer få ut mindre än din syster i efterarv, men att ni i slutändan kommer ha fått ut lika mycket (med 50 % av husets värde inkluderat). Om ni istället vill att du och din syster ska få ut lika mycket pengar i efterarv om din mor skulle dö så måste det vid gåvotillfället uttryckligen anges att 50 % av huset _inte_ är förskott på arv. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare