Uppsägningstid vid provanställning

Har skrivit på ett anställningsavtal med prövotid 6 mån med start i september. Nu har jag fått ett annat arbete med så mycket större lön att jag inte har råd att tacka nej. Kan jag meddela första arbetsgivaren att jag inte kommer att ta emot tjänsten?

Lawline svarar

Hej tack för din fråga! Generellt sett finns det ingen uppsägningstid vid provanställning. Det innebär att såväl arbetsgivaren som arbetstagaren kan avsluta anställningförhållandet när som helst. Doch har, i praxis från arbetsdomstolen, en arbetstagare, när denne blivit uppsagd under prövotiden, fått rätt till två veckors uppsägningstid. I ditt fall är det dock talan om att du själv inte ens vill börja arbeta. I detta fall finns inget krav för dig att arbeta ett antal dagar. I praktiken löser sig de här situationerna väldigt smidigt eftersom arbetsgivaren inte vill tvinga en omotiverad arbetstagare att stanna och arbeta ett visst antal dagar/veckor för att sedan släppa denna person. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare