Hyressättning vid andrahandsuthyrning

Hej, Har man rätt att ta ut en högre hyra om man hyr ut sin bostadsrätt i andrahand till en juridisk person istället för en privatperson? Tack!

Lawline svarar

Hej, Det relevanta är inte vem bostadsrätten hyrs ut till utan vilken typ av bostadsrätt som hyrs ut. Om bostadsrätten är en bostadslägenhet ska hyran sättas till bruksvärde, alltså vad en hyresrätt ägt av ett allmännyttigt fastighetsbolag tar ut för jämförbara lägenheter. Om bostadsrätten istället är en lokal ämnar för näringsverksamhet så är det marknadshyra som är regeln, alltså att hyran ska sättas till vad som är rimligt med tanke på nivån för liknande lokaler i närheten. Det korta svaret är alltså att, nej det spelar ingen roll om den som hyr i andra hand är fysisk eller juridisk person i sig, däremot spelar det roll vad bostadsrätten ska användas till. Var uppmärksam på, ifall det är en bostadslägenhet som ämnas hyran ut som lokal, att det finns regler om hur bostadsrätter får användas i bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614).
Lawline RådgivareRådgivare