FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag06/08/2012

Kontantersättning till delägare

Jag och min kompis har startat ett AB ihop, med 50/50 i aktier. Båda har satsat lika mycket från start. Just nu får vi in runt 500 k /mån. När samtliga utgifter och lönekostnader är betalda, så återstår ca 200 k. Och då har vi ej tagit ut någon lön själva, och båda har arbetat lika mycket. Det jag undrar är. Hur står det till med dom 200 k som är kvar i bolaget. Är hälften av pengarna hans? Kan jag rent teoretiskt ta ut lön så att jag hamnar på 0 av dom 100 som är mina? Kan jag välja att ta ut en lön på 50.000 kr brutto, även om han inte önskar detta? Vad kulle hända om jag tog ut en lön som motsvarar en total kostnad på 120 k (av 200 k som blev över) Betyder det att jag tagit hans del? Till saken hör att vi ännu inte kommit överens om detta och något kompanionsavtal är ännu inte klart.

Lawline svarar

Först och främst, pengarna som finns i bolaget tillhör just bolaget, inte någon av er. Dock kontrollerar ni tillgångarna genom att ni äger bolaget. Så som ägandet är upplagt är ert AB ett fåmansföretag vilket reglerar hur beskattningen av utdelning hanteras. De pengar som ägaren för ett AB får ut är normalt utdelning. Utdelning ska vara lika stor till alla delägare proportioneligt till deras aktieinnehav, alltså lika mycket för varje aktie av samma slag. För att kunna frångå denna huvudregel krävs samtliga aktieägars samtycke, vilket innebär att du endast kan ta ut en annan summa än din partner om denna samtycker till utdelningen. För att få göra en utdelning, även en som är proportionelig, krävs att ägarna beslutar om det och du kan alltså inte göra det på egen hand. Er relativa arbetsinsats påverkar inte svaret. Det är givetvis möjligt att ta ut pengarna som en vanlig lön, men i så fall krävs att du sluter ett anställningsavtal med ert bolag. Detta är inte vanligt för delägare.
Lawline RådgivareRådgivare