Utmätning av bostadsbidrag, vårdbidrag och andel i handelsbolag

jag har en skatteskuld på cirka 6 miljoner. Det verkar bli en utmätning via KF. Om jag inte jobbar alls och lever med min familj på bostadsbidrag och vårdbidrag blir det löneutmätning på det ? vi är 4 personer 2 vuxna + 2 barn ingen jobbar. Vad händer om jag blir delägare i ett handelsbolag, kan de kräva pengar i bolaget ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Vid en löneutmätning utmäts främst gäldenärens lön, men även andra ersättningar kan utmätas (7 kap. 1 § utsökningsbalken). _Bostadsbidraget_ utgör en sådan ersättning som räknas som inkomst och alltså tas med i utmätningen. Vad gäller _vårdbidraget_ så kan detta generellt delas upp i två delar. Dels en skattefri del som ersätter de merkostnader sjukdomen eller funktionshindret ger upphov till, dels en skattepliktig del som utgör ersättning för arbete för särskild tillsyn och vård. Den del av vårdbidraget som skatt betalas på utmäts precis som vilken inkomst som helst medan den skattefria merkostnadsdelen är fri från utmätning (om du får någon sådan skattefri ersättning vill säga). Observera dock att du alltid vid löneutmätning har rätt att få behålla ett s.k. förbehållsbelopp (7 kap. 4-5 §§ utsökningsbalken). Om dina inkomster inte överstiger detta belopp kan ingen utmätning ske. Angående _handelsbolaget_ kan sägas att din andelsrätt i handelsbolaget är en tillgång för dig som kan överlåtas och alltså även utmätas. Det som tas i anspråk av KF är din ideela andelsrätt i bolaget och inte någon konkret egendom från handelsbolaget. Observera här att när gäldenären har flera tillgångar ska KF i första hand utmäta den egendom som medför minst förlust och olägenhet för gäldenären om den utmäts (4 kap. 3 § 2 st. utsökningsbalken). Jag kan därför tänka mig att de drar sig för att utmäta andelsrätten i handelsbolaget (under förutsättning att de har andra alternativ) om de tror att den i framtiden kan inbringa mer pengar till dig. Mvh Mattias Utsökningsbalken finns på https://lagen.nu/1981:774
Lawline RådgivareRådgivare