Förskott på arv vid gåva av fastighet

Hej, Vi är två bröder. Våra föräldrar bor på en skogsgård som ägs av min far. På gården finns ett gammalt hus som min bror och hans sambo vill renovera och flytta in i. Detta är helt ok med mig. Vi undrar vad det finns för alternativ för att göra en rättvis/legal deal mellan mig och min bror? Mina föräldrar vill inte sälja gården till min bror eftersom han (vi) ändå kommer att ärva den en dag. Och de vill helst inte stycka av tomten från gården. Våra funderingar har varit att min bror får huset till skänks och vi gör en värdering av huset som jag får tillgodoräkna mig vid senare arv. Finns det fällor att gå i vid sådana här dealar? Vänliga hälsningar, Kristian

Lawline svarar

Hej, Rent spontant bör ett sådant upplägg som du beskrivit ovan inte orsaka några problem varken för dig eller din bror. Det finns dock vissa saker som ni ändå kan tänka på för att det ska bli en så rättvis process som möjligt. Främst är det bestämelserna i 6 kap Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K6) som avses. Enligt 1 § kommer en eventuell gåva som dina föräldrar ger din bror kunna ses som ett förskott på arv och därmed avräknas i framtiden när era arv ska skiftas. Detta gäller så länge dina föräldrar inte uttryckligen meddelar att gåvan inte ska ses som ett förskott på arv. Vidare framgår av 3 § att det är värdet vid gåvotidpunkten som är avgörande. Detta kan man ha i åtanke om det skulle vara så att delen av fastigheten som din bror får ökar i värde. Oavsett ökningen räknas alltså hans förskott på arvet till det värde som var aktullet vid gåvotillfället. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare