Konstnärsnamn och likartade namn

Som ett band, kan man då använda sig av t.ex. namnet Affectus fast ett företag har det namnet och det står att det är CopyRight på hemsidan? MVH Fredrik

Lawline svarar

Hejsan! Ett varumärke får inte registreras om det innehåller eller består av något som är ägnat att uppfattas som någon annans allmänt kända konstnärsnamn eller likartat namn, om användningen av märket skulle medför en nackdel för bäraren av namnet. Ett företagsnamn ska tydligt skilja sig från andra företagsnamn som finns i samma register. Ett identiskt eller mycket närliggande företagsnamn kan därför inte registreras även om verksamheterna är i olika branscher. Du bör undersöka om namnet "Affectus" är registerat hos PRV. Jag misstänker att så är fallet då det står copyright på hemsidan. I de fall det registrerat bör du fråga Affectus om det är ok att ni använder samma namn, detta för att vara på den säkra sidan. Det finns nämligen möjlighet att bolaget senare kan börja bråka om det och få rätt. Är det inte registrerat ett varumärke ska det funka. /MVH
Lawline RådgivareRådgivare