Efterarv

Har en moster som dog 2012.Mosters make dog 1972. Inget arvskifte då.Inga barn. Mosters make hade två halvsyskon, som är avlidna med som har barn(efterarvingar). Moster har syskon och syskonbarn. Hur stor del av mosters kvarlåtenskap ärver efterarvingarna?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Reglerna kring arv regleras i Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637#K3. Kvarlåtenskapen efter den först avlidne utgörs av det sammanlagda värdet av den avlidne makens andel i bodelningen plus eventuell enskild egendom. Den efterlevande maken ärver hela kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt om inga särkullbarn, det vill säga barn som makarna inte har gemensamt, finns (3:1 ÄB). Den efterlevande maken kommer att ärva denna s.k. kvotdel, dvs. (den avlidne makens egendom+den efterlevande makens egendom)/2, och inneha denna med fri förfoganderätt. Under sin livstid kan den efterlevande maken fritt förfoga över den från maken ärvda egendomen, t.ex. genom att ge bort eller konsumera pengarna. Dock får den efterlevande maken inte testamentera bort den kvotdel som skall tillfalla efterarvingarna, se 3:2 1 st. andra meningen ÄB. Syskon har rätt till efterarv när den efterlevande maken avlider (3:2 ÄB). Genom att räkna ut hur stor del av den efterlevande makens totala egendom (med vilket menas summan av kvarlåtenskapen och det maken erhöll genom bodelning plus dennes eventuella enskild egendom) kvarlåtenskapen utgör kan kvotdelen för den avlidnes efterarvingar beräknas. Om exempelvis din mosters makes kvarlåtenskap uppgick till 50000 kronor och din mosters egendom efter bodelning uppgår till 100 000 kronor, blir alltså kvotdelen (50 000/100 000) = 50%. Detta innebär i sådant fall att efterarvingarna som huvudregel skall få ut 50 % av din mosters totala egendom. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare