Umgängessabotage m.m.

Min sambo har två barn i tidiga tonåren. Deras mor har enskild vårdnad efter dom i TR. Umgänge mm regleras i domen. Barnen har tid rest utomlands med sin mamma, och nu planerar vi en utlandsresa under kommande skollov när barnen har planerat umgänge med sin far. Mamman vägrar att lämna ut passen, med motivering att hon saknar förtroende för pappan. Annat umgänge, tidigare reor( då utan pass, men utomlands har aldrig ifrågasatts). Min fråga: Är detta Ok beteende? Kan man kalla det umgängessabotage? Någon ide att driva frågan rättsligt? Kan pappan avstå umgänge och resa bort, utan att det vänds emot honom om frågan inte lösts?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Du nämner även att umgänget mellan barnen och din regleras i en tidigare dom. Då du inte nämner närmare vad som har reglerats angående umgängesrätten är det svårt att ge direkta råd till dig. Men några allmänna råd kan jag ge dig. Enligt föräldrabalkens 6 kap. 15 § (https://lagen.nu/1949:381) har barn rätt till umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med och det är föräldrarnas gemensamma ansvar att se till att barnets behov av umgänge så långt som möjligt tillgodoses. Barnens vårdnadshavare, alltså barnens mamma i detta fall, har enligt detta lagrum ett ansvar för att barnens behov av umgänge med någon annan som står det särskilt nära så långt möjligt tillgodoses. Detta stadgande innebär dock inte att barnen måste umgås med föräldern eller att föräldern kan kräva det. Det avgörande i alla frågor som rör umgänge och vårdnad är barnens bästa och det är med hänsyn till detta man beslutar om umgänge. Om barnens mamma anger att hon inte har förtroende för barnens pappa och om hon har någon grund till detta påstående, blir det svårt att kalla det för umgängessabotage. Särskilt om det är första gången mamman avböjer resa utomlands med barnens pappa. Men om barnens mamma ogrundat och i större omfattning förstör chanser för barnens pappa till umgänge och resor med barnen kan dock din sambo tillgripa vissa åtgärder om problemet inte upphör. I först hand skulle jag rekommendera dig att vända dig till socialnämnden och få hjälp med samarbetsavtal eller medling. Allra sist rekommenderar jag, ifall medling och samarbetsavtal inte fungerar, att driva frågan rättsligt. Om din sambo avstår umgänge och resor bort så kan det mycket väl vändas emot honom om det skulle uppkomma en senare större tvist, men jag tror inte att denna resa skulle påverka situationen som ni har nu och umgängesrätten såsom den är reglerad i domen. Om utlandsresor inte särskilt regleras i den förra domen vill säga. Med vänliga hälsningar,
Isabelle JanssonRådgivare