Ägande av patent

Hur bör ett patent ägas? Hej, jag överväger att författa ett patent. Innan jag gör detta vill jag veta om jag ska äga detta patent via ett aktiebolag (som jag i så fall måste starta) eller om jag likaväl personligen kan stå som ägare? Jag tänker på vad som är förmånligast vid ev framtida patenttvister? Vad händer om jag personligen står för patentet och en tvist tvingar fram en ekonomisk uppgörselse? Jag ser hellre att ett bolag går i drickat än att jag som person gör det... En kort juridiks konsekvensanalys kanske? Tack /Olle

Lawline svarar

Hejsan! Tack för din fråga. Mycket riktigt är det skillnad på att äga ett patent genom en fysisk person eller ett bolag. Om en enskild person äger ett patent är det denne som personligen svarar vid tvisten och för eventuellt skadestånd. Det är därför bättre att äga ett patent genom ett bolag som kan iklädda sig i skyldigheter och rättigheter. I ett aktiebolag är aktieägarna inte personligt ansvariga för bolagets förpliktelser enligt 1 kap. 3 § ABL (https://lagen.nu/2005:551). Den största fördelen är att aktiebolaget tar smällen vid en eventuell tvist utan att det påverkar Er. I och med aktieägandet har Ni även en möjlighet att kontrollera patentet och företräda bolaget utåt. Ett aktiebolag är även lämpligt för att locka till sig framtida investerare. Nackdelen är att aktiebolaget står som ägare vilket betyder att aktieinnehavet avgör kontrollen över patentets framtid. Att äga patentet genom ett handelsbolag är inte lämpligt eftersom bolagsmännen är personligt ansvariga för bolagets förpliktelser enligt 2 kap. 20 § Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag. Lycka till. Mvh Lawline
Lawline RådgivareRådgivare