Beräkning av förskott på arv

Hej! Om jag och min fru får en stuga av hennes mor av ett värde på låt säga 1 MESK som ses som ett förskott på arv. Hur beräknas värdet på denna om tex. 15 år vid ett arv. Är det värdet vid överlåtandet (1MSEK gånger ngt index för dessa 15 år)eller är det marknadsvärdet på stugan vid arvstillfället. I så fall blir det ju snett om vi skulle investera massa pengar i stugan, under kommande år, som ökar värdet på denna = minskad del av resterande arv.

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Bestämmelsen om förskott på arv hittar du i 6 kapitlet 1 § ärvdabalken. Det är som huvudregel värdet på stugan vid gåvotillfället som skall räknas av enligt 6 kapitlet 3 § ärvdabalken. Själva avräkningen går till så att gåvans värde vid gåvotillfället läggs till bland boets tillgångar. Därefter delas alla tillgångar mellan de personer som skall ärva och förskottet räknas av på den persons lott som fått förskottet. Länk till ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare