Bestridande av faktura

Har fått en muntlig offert på vitvaror från ett etablerat företag som jag accepterat. Inga oklarheter. Fakturan stämmer inte. Fördyring med 25% p g a olika felaktigheter. Jag har klagat men inte fått rättelse. Betalar jag hela fakturan och anmäler till ARN eller betalar jag det överenskomna beloppet och bestrider resten? Beloppet är under 5000 kr.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för din fråga. Båda alternativen är kloka men jag rekommenderar att Ni endast betalar det överenskomma för att sedan bestrida resterande. Att betala något ses som att man accepterar priset eller avtalet. Det är även en längre process att få tillbaka pengarna. Till sist är det en risk att betala en tvistig faktura om företaget försätts i konkurs. Ni bör skriftligen meddela företaget att Ni inte tänker betala den bestrida delen. Sedan bör Ni anmäla ärendet till ARN. Om företaget sedan säljer fakturan till ett inkassobolag som kräver Er på pengar ska Ni även här bestrida den tvistiga delen av fakturan. Spara avtal, det skriftliga bestridandet osv vid eventuell tvist vid Kronofogden eller domstol. Har Ni processuella frågor om bevis och avtalsrättsliga frågor så återkom gärna! Mvh Lawline
Lawline RådgivareRådgivare