Tid för betalning vid konsumenttjänst

Jag har lämnat in en kantgrästrimmer på reparation. I affären kräver näringsidkaren att jag skall betala på plats vilket jag inte vill då jag vill kunna testa trimmern hemma först. Vem har rätt? Hittar ingenting om det i Konsumenttjänstlagen. Jag agerar förövrigt som konsument i den här situationen.

Lawline svarar

Hej, Om du och näringsidkaren kommit överens om när betalning ska ske gäller överenskommelsen. Finns ingen överenskommelse ska betalning erläggas vid anfordran sedan näringsidkaren utfört tjänsten (se 41 § konsumenttjänstlagen). I princip är konsumenten skyldig att betala omedelbart vid anfordran när näringsidkaren utfört tjänsten. Betalar inte konsumenten har näringsidkaren enligt 49 § konsumentköplagen rätt att behålla saken till dess att konsumenten erlägger betalning. Skulle det visa sig att tjänsten är felaktigt utförd har konsumenten rätt att reklamera tjänsten.
Sara SRådgivare