FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/07/2012

Överlåtelse av lån i samband med separation (ej äktenskapsskillnad)

Hej! Min man och jag står båda som ägare på vår villa och vi står båda på lånen på huset. Nu vill vi separera (ej skiljas) och för att jag ska få lånelöfte till ny bostad tänkte vi skriva över lånen på endast min man (har fått ok från banken). Är detta ett ok förfarande eller behöver vi upprätta någon slags bodelning, skriva över fastigheten på honom någonstans eller vidta några andra åtgärder? Tacksam för svar!!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det finns inga juridiska hinder för att göra så som du beskriver i din fråga. Resultatet av att skriva över hela lånet på din man blir att han ensam blir ansvarig för lånen, samtidigt som båda fortfarande står som ägare till huset. Vid en ev. framtida bodelning skulle huset m.a.o. ingå. Som du nämner finns det även en möjlighet att genomföra en bodelning under äktenskapet (se https://lagen.nu/1987:230#K9P1S2). För att genomföra en sådan bodelning krävs att både du och din man är överens om att bodelning ska ske, och vad som ska ingå i bodelningen. Ansökan om bodelning skickas in till Skatteverket (info finns på deras hemsida). Sammanfattningsvis kan man säga att det enklaste och snabbaste är att enbart överlåta lånet på din man. Är det däremot så att ni känner att det vore bra att få era egendomsförhållanden reglerade en gång för alla så att t.ex. din man kommer att stå som ensam ägare till ert gamla hus är en bodelning helt klart att föredra. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare