Uppsägningstidens längd vid hyra

Hej! Vi har haft en inneboende som efter två månader strulat med hyra och inte betalat som han ska. Vi bad honom således att säga upp sitt kontrakt, och när vi gjorde detta så hävdar han att eftersom han bara bott här i två månader så gäller inte den tre månaders uppsägningstiden som står på kontraktet, jag tror han baserar detta på detta inlägget hos Hyresgästföreningen http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Jag-ar-inneboende-Vilken-uppsagningtid-har-jag.aspx Hyreskontraktet är dock inte tidsbestämt, och då undrar jag vad som gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Jag tolkar dig som att du vill att uppsägningstiden på 3 månader ska gälla, medan din inneboende vill flytta ut så snart som möjligt. De lagregler som blir aktuella är jordabalken kapitel 12 (JB https://lagen.nu/1970:994#A2). Enligt 4 § är uppsägningstiden tre månader, vilket innebär att om uppsägningen sker idag 2012-07-19, så varar uppsägningstiden under augusti, september och oktober. Kapitel 12, som också kallas hyreslagen, är dispositivt. Det innebär att hyresvärd och hyresgäst kan avtala om en kortare eller längre uppsägningstid än 3 månader. Vad som gäller vid en sådan "konflikt" (hyreslagens regler kontra vad ni kommit överens om) är det som är förmånligast för hyresgästen. Har ni alltså bestämt att hyrestiden ska vara 2 månader är det 2 månader som gäller, oavsett vad lagen säger. Vad jag tror att länken du bifogade i din fråga syftar på är hyra under en bestämd tid, om ni till exempel från början avtalat att din inneboende ska bo hos er under 3 månader. Uppsägningstiden är då endast en vecka, vilket följer av 4 § 2 stycket. Detta gäller alltså bara som sagt när man _avtalat_ en _bestämd_ hyrestid, och är den bestämda hyrestiden över 3 månader gäller även då 3 månaders uppsägningstid, om ni inte avtalat om en kortare, se 4 § 2 stycket. Att din inneboende bara bott hos er i 2 månader har ingen betydelse så länge ni inlett hyresförhållandet med avsikten att låta det löpa på obestämd tid och sedan inte avtalat om något annat. Så länge ni inte genom skriftligt eller muntligt avtal kommit överens om en kortare hyrestid än 3 månader så får din inneboende alltså rätta sig efter 3 månaders uppsägningstid. Hoppas du fick svar på din fråga. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare