Reparation av produkt

Hej, en elektronik produkt är inlämnad på garanti service till butiken där den är köpt för ca 7 mån sedan. Varan skickas av butiken till sin leverantör för lagning. Varan går ej att laga, butiken får därför en kredit nota av sin leverantör för varan. Vilket butiken i sin tur ska ge till kunden, men butiken går i konkurs dagen efter de fått kredit notan. Vem är ägare av den inlämnade varan på service? Har jag rätt att få tillbaka den trasiga varan? Ser fram emot ert svar. Med vänlig hälsning Robert

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Jag uppfattar situationen som att leverantören lämnade en kredit istället för varan, vilket betyder att varan fortfarande är hos leverantören och butiken har en fordran mot leverantören. Mellan leverantören och butiken tycks ett nytt avtal ha uppkommit som innebär att produkten kvarstår hos leverantören och butiken erhåller en kredit för detta. Detta betyder att butiken, gentemot leverantören, inte längre är innehavaren av produkten. Vad som gäller mellan Er och butiken framgår av avtalet eller överenskommelsen för reparationen. Antingen har Ni rätt till ersättning för produkten genom en kredit eller så har Ni rätt att återfå produkten oreparerad. Det väsentliga är att butiken har avhänt sig produkten innan konkursen och erhållit en fordran. Ägaren av produkten är således leverantören. Dock har Ni en oprioriterad fordran mot butiken, vilket betyder att Ni i princip för betalt sist i konkursen. Mvh Lawline
Lawline RådgivareRådgivare