Bröstarvingars arvsrätt.

Hej. Det finns inget testamente skrivit, min mamma har dött. Vi är två barn, plus att hon var/är gift med våran pappa. Vad har vi barn rätt att ärva- dom äger ( lite lån finns) bl.a. ett hus med en värdefull tomt som då min far bor i. Måste man ta ut arvet inom någon viss tid eller kan man kräva det när som helst, typ om några år. Vad heter arvet som vi barn har rätt till?? Tack på förhand! Vänligen M.H

Lawline svarar

Tack för din fråga. Du och ditt syskon ärver all din mammas egendom, inklusive huset, med lika stor del av värdet var, 2 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637) (ÄB). Dock kan ni få ut arvet först efter att er pappa har avlidit, denne ärver nämligen före er, 3 kap. 1 § ÄB. Er pappa har rätt att göra vad han vill med arvet, även kallat kvarlåtenskapen - skänka det till er, sälja det, kasta det och så vidare. Å andra sidan ärver ni barn både er pappas och er mammas egendom när er pappa har avlidit. Ärvdabalken hämtad från lagen.nu
Lars BålmanRådgivare