Offentliga handlingar - betyg

Hej. Jag och min fästmö sände en förfrågan till en skola om betyg för en bekant. Dom krävde förklaring varför och skickade samtidigt alla våra kontaktuppgifter(dit vi ville ha betyget skickat) och allt till betygsinnehavaren. Och nu säger deras bekanta som är väktare att dom kan anmäla oss? hjälp oss. Hur ska vi hantera skolan och väktaren?

Lawline svarar

Hej. Betyg är offentliga handlingar. Dessa ska således lämnas ut om det inte föreligger någon sekretess. I normalfallet föreligger inte sekretess för betyg, varför handlingarna ska lämnas ut. Att vara anonym när man begär att få ut en allmän handling är en grundlagsskyddad rättighet - inte ens namn kan avkrävas av sökanden. Jag anser att skolan har agerat direkt felaktigt och ni bör JO-anmäla skolan. Väktaren gör ni enklast i att förklara situationen, och vad som tycks gälla juridiskt, om denne skulle kontakta er igen. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare