Skuldebrev i konkurs

Vi har ett skuldebrev som på ett AB som är på obestånd, och idag drivs av en konkursförvaltare. Skuldebrevet förfaller till betalning 2012-12-31. Min fråga är om det inte förfaller per automatik då bolaget är på obestånd/konkurs.

Lawline svarar

Hej. När ett bolag är försatt i konkurs kommer alla tillgångar att säljas för att betala av skulderna så gott det går. Det gäller för dig att kontakta konkursförvaltaren och påvisa din fordran på bolaget. Du har förmodligen inte en prioriterad fordran och därför kan du inte räkna med att få fullt betalt. För att få en prioriterad fordran krävs att bolaget har ställt säkerhet för din fordran (en värdefull egendom exempelvis). Du kan läsa mer i konkurslagen om du är intresserad av att veta mer, https://lagen.nu/1987:672. Hoppas du fick svar på din fråga!
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare