FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt06/07/2012

Vidareförsäljning av varor

Om jag köper nappband på ex ebay som har ett disney tryck. Får jag sälja dem vidare då om jag inte använder allt. Samt får jag tillverka ex nappbandshållare och sälja vidare. Hittar inte det nånstans om vad som gäller. Hoppas på svasr. mvh J

Lawline svarar

Hej! Först av allt vill jag tacka för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga. Det finns inget hinder mot att du säljer vidare varor som du har köpt på nätet. Däremot kan det finnas anledning att uppmärksamma skatterättsliga regler, för det fall du gör en vinst på försäljningen. I sådana fall måste du nämligen skatta för denna inkomst. Om du inte bedriver sådan verksamhet yrkesmässigt utan endast någon enstaka gång är detta att betrakta som hobbyverksamhet (se Inkomstskattelag (1999:1229) 12 kap 37 § och 13 kap 1 §). Vinst inom sådan verksamhet beskattas som inkomst av tjänst och ska tas upp i din inkomstdeklaration. Detsamma gäller om du själv tillverkar föremål och säljer. Jag vet inte om du avser att använda ett Disney-tryck på de band du avser att sälja. Ifall dina band är en kopia av band som säljs av ett företag kan problem uppkomma. Det beror på om utseendet på de band som säljs av andra företag har så kallat mönsterskydd. Detta innebär en ensamrätt att skapa en viss produkt med ett visst utseende, se Mönsterskyddslag (1970:485) 1 a §. Därför är det viktigt att se till att du inte kopierar någon annans produkt. I annat fall kan jag inte se något hinder mot att du tillverkar och säljer nappbandshållarna. Vänliga hälsningar Isabel
Isabel RingsbyRådgivare