Förskott på arv

Hej! Min morfar har gått bort och jag och mina två mostrar ska dela på arvet. Min mamma och mormor är redan döda. Nu visar det sig att morfar gett mina mostrar en sommarstuga i gåva för ganska många år sedan. Hur kommer det att påverka arvet för samtliga inblandade? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! I 6 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) sägs att "_vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge skall avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett..._". I ditt fall är alltså _huvudregeln_ att värdet på sommarstugan vid gåvotillfället skall räknas som förskott på dina mostrars arv och därför avräknas från deras arvslotter nu. (Avräkningen går till som så att man först lägger till gåvans värde till boets tillgångar. Sedan delas boets "nya" värde mellan de som har arvsrätt. Därefter drar man av gåvans värde från gåvotagarnas delar). Förskottsregeln beror på att man antar att din morfar i slutändan ville behandla samtliga sina döttrar lika, vilket indirekt nu påverkar dig eftersom du övertagit din mammas rätt. _Undantag_ kan dock göras om det på något sätt kan bevisas att avsikten varit att gåvan +inte+ skulle räknas som ett arvsförskott. I så fall kommer gåvan inte påverka det stundande arvskiftet. Utgångspunkten är dock som sagt att gåvan bör ses som ett förskott och det är upp till dina mostrar att bevisa motsatsen dvs. att bevisa att din morfar vid något tillfälle, på något sätt, givit uttryck för en vilja att gåvan inte skulle ses som ett förskott på arv. Mvh Mattias Ärvdabalken hittar du här https://lagen.nu/1958:637
Lawline RådgivareRådgivare