FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt03/07/2012

Ersättning för fel av deklarationskonsult

Hej! Efter deklaration som utförts av en deklarationskonsult fick jag skattetillägg eftersom konsulten inte tog upp inkomst från en kapitalförsäkring. Efter en lång process har vi nu kommit till förlikning där jag ersätts med ca 65% av skattetilläggets belopp. Jag har haft betydande juristkostnader. Betraktas detta som skadestånd? Hur ska beloppet beskattas?

Lawline svarar

Jag förstår det som att du ersätts av konsulten? I så fall kan jag inte tolka det hela på något annat sätt än att ersättningen är att anse som skadestånd hänförligt till en ren förmögenhetsskada. Vad gäller skatteplikten så anses skadestånd som inte är att anse som inkomst i en av dig bedriven skattepliktig verksamhet skattefria. Ersättning för pålagt skattetillägg kan inte anses ha ett sådant samband med en verksamhet att skatteplikt skulle vara motiverat. De betydande juristkostnaderna påverkar inte svaret.
Lawline RådgivareRådgivare