FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/07/2012

Lån på samägd lägenhet

Ett sambopar äger en lägenhet ihop, den ene parten har inte betalat ränta och amortering på lån på över 1 års tid, är skriven på adressen men bor inte där, vägrar sälja och hyra ut, samarbetar inte över huvudtaget. Vid en tvingande bodelning. Finns möjlighet för den andra parten (som betalar lån och bor kvar) att reglera skulden i samband med bodelningen? Om inte, hur ska hon gå till väga för att få tillbaka sina pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Angående betalningar som skett innan bodelning är det dels låneavtalet med banken och samboparets inbördes överenskommelser som avgör om den sambo som betalat har någon rätt att få tillbaka sina pengar. Om det står i avtalet att lika mycket ska betalas av båda varje månad men endast den ena sambon betalar, har denne en så kallad regressrätt mot sambon som inte betalar. Då kan man nå framgång i en tvist och få handräckning av kronofogdemyndigheten att få sina pengar. Samma gäller om det finns avtal mellan samborna rörande betalningsskyldigheten. Angående vägran att sälja så finns det regler i lagen om samäganderätt att man kan tvinga fram försäljning även om bara en vill sälja. På det sättet krävs därför inte samarbete från den andra sambon för att få till stånd en försäljning av lägenheten. Vid bodelningen gäller sambolagen. Även här går förstås dock eventuella samboavtal om hur egendomen ska fördelas före. Samborna har därför stora möjligheter att själva bestämma hur fördelningen ska göras. Som du märker är det många saker som inte går att besvara då jag inte har insikt i låneavtalet eller deras inbördes överenskommelser. Finns ett avtal om att de ska betala lika mycket har dock den betalande sambon goda möjligheter att få sina pengar tillbaka. Jag skulle rekommendera kontakt med en advokat om sambon vill gå vidare i saken. Viss rådgivning har man rätt till vederlagsfritt. Länk till lagen om samäganderätt: https://lagen.nu/1904:48_s.1 Länk till sambolagen: https://lagen.nu/2003:376 Lycka till! Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare