SKADESTÅNDSRÄTT VID HALKOLYCKA

Hej! undrar om jag har rätt till skadestånd av min hyresvärd? Det var INTE sandat el saltat jag halkade bröt vadbenet och fotleden är opererad med märlor och ff sjukskriven det är över att halvår sedan.. Har stora problem med svullen fot och ff värk. Isådana fall hur lång tid tar det innan man hör ifrån hyresvärdens försäkringsbolag har lämnat in sjukintyg mm. Mvh Eva

Lawline svarar

Hej! Fastighetsägaren är skyldig att hålla gatan utanför fastigheten sandad/saltad då det är halt. Det faktum att olyckan skett för cirka ett sex månader sen är inget dig emot, då den allmänna preskiptionstiden är 10 år, enligt preskiptionslagen. För att ha rätt till skadestånd så måste hyresvärden agerat uppsåtligt eller vårdslöst, och följden av detta ska vara att du gjort illa dig, enligt 2:1 skadeståndslagen. Vi kan nog konstatera att hyresvärden troligen inte agerat uppsåtligt i detta fall. Han/hon har ej underlåtit att sanda/salta för att du ska göra dig illa. Då kan det diskuteras om hyresvärden agerat vårdslöst. Att inte sanda och salta utanför fastigheten då det är halt kan anses vara vårdslöst. Av praxis framgår dessutom att kraven på fastighetsägare sätts högt i dessa fall. Om inte hyresvärden kan visa att han eller hon vidtagit tillräckliga åtgärder för att undvika personskador utanför fastigheten, så har du stor chans att få ersättning för din skada. Handläggningen i ärendet ska ske så fort som går, och du ska kunna följa den. Ring och se vart i processen du befinner dig, om du redan dragit igång den. I annat fall skulle jag uppmana dig till att söka ersättning, då du har goda chanser till att få det! Mvh
Lawline RådgivareRådgivare