Innebär laglotten en rätt att utkräva specifik egendom?

Jag har godkänt ett testamente efter min pappa som säger att jag endast ska erhålla min laglott. I testamentet står att X ska erhålla all övrig egendom. Bouppteckningsmannen säger att jag endast har rätt att få ut min laglott i kontanta medel. Stämmer detta? Kan jag inte på min lott få något av det som varit min pappas (t ex inre lösöre och enskild egendom)?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Laglotten innebär i svensk rätt inte en rätt att kräva bestämda föremål eller andel i särskilda tillgångar. Utfår den laglottsberättigade arvingen ur kvarlåtenskapen det belopp som laglotten uppgår till eller sådan egendom som uppgår till detta värde, är laglotten inte kränkt. Vänligen
Angelica HageRådgivare