FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/06/2012

Styrelsesuppleants ansvar

Hej, Jag är suppleant i ett flertal enmansbolag (AB) som drivs av familjemedlem. Jag har inte varit delaktig i företagets verksamhet och har inte haft någon insyn. Familjemedlemmen har nu skatteskulder och högrisklån och dålig ekonomi utan säljbara tillgångar. 2 av dessa företag har nu skatteskulder och skettemyndighet/kronofogden har ej medgett någon avbetalningsplan. De har därför begärts i konkurs. Som jag förstår det kommer dessa skatteskulder då gå på VD/Styrelseordförande personligen (samma person, familjemedlem). * Finns det någon risk att dessa skatteskulder (eller andra skulder) går på mig personligen då VD/styrelseordförande ej kan betala dessa skulder? Tack på förhand, /chr

Lawline svarar

Hej. Sålänge du som styrelsesupplenant inte har varit delaktig i eller haft bestämmande inflytanden över företagets verksamhet kan du inte bli ansvarig för företagets skulder. För att ansvar skall kunna drabba en styrelsesupplenat krävs att denne har inträtt i styrelsearbetet enligt NJA 1985 s. 439 (https://lagen.nu/dom/nja/1985s439). Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare