FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/06/2012

Gäldenärsbyte vid bodelning

bodelningspappret jag och mitt ex har skrivit tillsammans och skrivit under säger att han from 30/5 övertar fastigeheten som lagfaren ägare samt övertar samtliga lån. Banken vägrar skriva över lånen på honom förrän tingsrätten godtagit bodelningen. Är det rätt gjort av dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Hur en bodelning skall gå till regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt 9 kap 5 § ÄktB ska en handling upprättas och skrivas under av bägge makarna. Av 13 kap 6 § ÄktB framgår att makarna _får_ ge in bodelningshandlingen till skatteverket för registrering (tidigare tingsrätten), men detta är alltså inget krav för att bodelningen i sig skall vara giltig, t.ex. *mellan makarna*. I ditt fall är dock även en kreditgivare (tredje part) inblandad dvs. *banken*. Just nu är du skyldig banken pengar. Detta har banken accepterat efter att bedömt din kreditvärdighet. För att du skall kunna lämna över denna skuldbörda till någon annan behöver du _bankens samtycke_. Annars skulle du ju kunna lämna över skuldbördan till vem som helst, med följd att banken inte alls skulle ha samma chanser att få tillbaka sina pengar. Man kan alltså se det som att banken har ett veto i frågan om vem som skall vara skyldig banken pengar (gäldenärsbyte kräver borgenärens samtycke). Vad för krav banken ställer för att godkänna överlämnandet är upp till banken själv. Min bedömning är alltså att banken sannolikt inte har gjort något fel i ditt fall (det verkar dock märkligt att de vill att handlingen skall registreras hos tingsrätt, eftersom skatteverket numera har tagit över uppgiften som registreringsmyndighet för bodelningshandlingar). Mvh Mattias Äktenskapsbalken finns på https://lagen.nu/1987:230
Lawline RådgivareRådgivare