Arvsrätt

Hej ! Min far avled förra året, Då vi är särkullsbarn och han har en ny fru så undrar jag hur det funkar. Pappa ägde både hus & stuga, men styvmodern påstår att hon inte kan betala ut oss.Pga olika anledningar. Jag undrar nu om jag & min bror kan sälja våran del av tex stugan? Ärendet är aktuellt i finland och vi finns i svergie. Är lagen ungefär densamma ?

Lawline svarar

Hej, Enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) har den efterlevande maken rätt till kvarlåtenskapen. Men i erat fall, då er fars fru inte är er mor har ni enligt andra stycket rätt till er arvslott direkt vid er fars död. Detta betyder förenklat att ifall detta skulle skett i Sverige skulle ni haft rätt till hälften av er fars tillgångar vid hans död. Vad gäller finsk rätt, är jag inte helt inläst på området. Men vad som kan sägas är att det enligt finska Ärvdabalken 3 kap 1a § stadgas en rätt för den efterlevande maken att hålla inne med egendom som används som bostad. I ert fall skulle det betyda att er fars fru skulle kunna hålla en sådan egendom från arv. I övrigt verkar det vid en överblick vara relativt jamförbara regler i den finska rätten Mvh Patrick
Lawline RådgivareRådgivare