FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/06/2012

Konsekvenser av att inte ha bodelat

Hej, Min far har nyligen gått bort. Jag är enda barnet. Han ägde ett hus tillsammans med sin förra fru. De är skilda sedan några år tillbaka. Ägarfördelningen är 50% vardera. Allt lösöre tillhör min far och det är endast fastigheten de äger tillsammans. Nu i samband med bouppteckningen visar det sig att de inte har gjort bodelning i samband med äktenskapsskillnaden. Är detta ett krav? Kan det skapa problem i framtiden om man blir oense om något om det inte görs en bodelning? Är det något annat man bör tänka på i samband med detta? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Du skriver att din far äger allt lösöre och att det enda som fortfarande samägs är fastigheten till 50 % vardera. Så länge lösöret aldrig varit giftorättsgods utan alltid varit din fars enskilda egendom, kan din fars exfru inte göra anspråk på lösöret. Det som skulle kunna bodelas är då fastigheten, som redan hälftenägs av dem bägge. Är så fallet behövs inte någon bodelning eftersom exfrun ändå inte kan kräva något mer än sin hälftendel. Du behöver i så fall inte oroa dig. Notera dock att lösöret ses som giftorättsgods om det införskaffats under äktenskapet utan ett förbehåll om att det endast ska vara din fars enskilda egendom. Ett sådant förbehåll kan göras genom exempelvis ett äktenskapsförord. Hoppas du fick svar på din fråga. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare