FrågaFAMILJERÄTTFaderskap18/06/2012

Fastställande av faderskap

Jag har aldrig haft möjlighet att träffa min pappa. Bara telefonsamtal. Har en halvsyster, som jag också bara har pratat med i telefon. Nu fick jag veta att han dog 2009, och att min farfar dog i januari. Nu har min faster hittat mig och vill att jag ska vara med i bilden om arvet av farfar. Min pappa fanns inte med på födelseattesten, men på dopsattesten. Först nekade han till faderskapet, men sen ändrade han sig och betalade underhåll till min mamma i 18 år. Men vi hittar inga skrivna papper där han godkänner faderskapet. Räcker inte underhållsbidraget som bevis?

Lawline svarar

Hej, Om de var gifta när du föddes eller om han är bokförd som din far så räcker det som bevis om faderskap 1 kap. 1§ föräldrabalken (FB) [https://lagen.nu/1949:381]. Var de inte gifta när du föddes och han inte är bokförd som din far kan du vända dig till socialnämnden som ska utreda faderskapet enligt 2 kap 1§ FB. Socialnämnden kan då föra tala om faderskapet i domstol. Genom DNA-analys eller dylik kan faderskapet sedan fastställas, 1§ lagen (1958:642) om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap (https://lagen.nu/1958:642) samt 2 kap. 5§ FB. Enligt praxis räcker det dock att din mor under sanningsförsäkran uppger att han var din far för att detta ska kunna fastställas. Det faktum att din far betalat underhåll till dig styrker även bevisningen för att han faktiskt var din fader. Om domstolen ändå inte kan fastställa att han verkligen var din fader kan du, enligt praxis från hovrätten, T 221-08, begära en genetisk undersökning som visar om du och hans andra barn har samma far eller inte.
Ingrid FaxingRådgivare