FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/06/2012

Bodelning mellan sambor

Hej. Den första juni 2011 separerade jag och min dåvarande sambo. Jag påtalade då till min advokat att jag ville ha en bodelning och min f.d blev informerad om det. Vi gjorde då i samförstånd en värdering av bostaden. Dom papperna lämnades till hans advokat som informerade min om hur läget såg ut. Ett halvår senare ville jag göra en ny värdering vilket aldrig har blivit gjort. Min fråga är om det räknas som en ansökan om bodelning genom min advokat eller om jag måste kontakta en bodelningsförrättare. Samt hur lång tid jag i så fall har på mig att kontakta en sådan. För att inte gå miste om bodelningen. Mvh Anette Haak

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen fördelas mellan samborna genom bodelning om någon av samborna begär det. En begäran om bodelning ska framställas senast inom ett år från samboförhållandets upphörande (se sambolagen 8 §, https://lagen.nu/2003:376). Har begäran om bodelning framställts är din sambo skyldig att medverka till bodelningen. Bodelning kräver alltså att en begäran om detta har framställts och denna begäran ska riktas mot din sambo. Det räcker alltså inte med att endast påtala för din advokat att du vill ha en bodelning utan det är din sambo som begäran ska riktas mot. Det finns inga speciella formkrav för hur bodelning ska begäras men det ställs ett relativt högt krav på tydlighet. Av det skälet är en skriftlig begäran är att föredra men även en muntlig begäran, och i undantagsfall konkludent handlande, kan uppfylla kraven på tydlighet (se rättsfallet NJA 2008 s. 49). Eftersom att jag inte vet vilken information din f.d. sambo fått är det svårt att bedöma om tydlighetskravet är uppfyllt. Då det är du som påstår att bodelning har begärts så är det du som har bevisbördan för att visa att detta verkligen har skett. Om du kan visa att du begärt bodelning av din sambo inom ett år från att ert samboförhållande upphörde så ska du ha rätt till bodelning.
Lawline RådgivareRådgivare