Förskott på arv

Hej, jag är i färd med att köpa ett fritidshus. Halva fastigheten kommer mina föräldrar att ge som förskott på arv. Mina föräldrar har funderingar på om det går att lägga in en brasklapp i förskottet om att förskottet går tillbaka till dem om jag skulle sälja fastigheten. Är detta möjligt inom ramen för förskott på arv eller är det ett lån?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! I 6:1 ärvdabalken (ÄB) stadgas att ”vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge skall avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett”. Huvudregeln är alltså att gåvor som arvlåtaren har gett till bröstarvingarna skall räknas som förskott på arv. Undantag görs dock om det måste antas att arvlåtaren (dina föräldrar) avsåg att gåvan inte skulle utgöra arv. Regeln om förskott på arv tillämpas på gåvor. Om arvlåtaren istället lånat ut egendom till en bröstarvinge är detta i princip inte att se som ett förskott på arv. Frågan i detta fall är alltså om er överenskommelse utgör en gåva eller ett lån. Angående denna gränsdragning kan följande sägas. Gåvobegreppet i 6:1 ÄB tolkas tämligen vidsträckt och anses även innefatta andra rättshandlingar av gåvokaraktär (huvudsakligen benefik karaktär) t.ex. försäljning till underpris, efterskänkande av fordran, betalning av skuld m.m. Frågan om en rättshandling utgör en gåva måste avgöras med hänsyn till omständigheterna i varje enskilt fall. Det kan därför vara svårt att på ett begränsat underlag med säkerhet bedöma frågan. Utifrån de uppgifter jag fått från dig verkar det dock som att gåvokaraktären är mycket framträdande i ditt fall. Gåva i allmän bemärkelse förutsätter _frivillighet_, _förmögenhetsöverföring_ och _gåvoavsikt_. Ett lån särskiljer sig från en gåva _dels_ eftersom det inte finns en gåvoavsikt (utlånaren förväntar sig att få tillbaka det utlånade) och _dels_ på grund av att det formellt sett inte sker någon förmögenhetsöverföring eftersom det vid avtalsslutet uppkommer en förpliktelse (fordran) på låntagaren att återgälda lånet, ofta med ränta. I ditt fall kan överenskommelsen troligen inte ses som ett lån eftersom dina föräldrar inte förväntar sig att få tillbaka det utlånade, äganderätten överförs till dig och du åtar dig inte att återgälda lånet. Även gåvor som villkoras med överlåtelseförbud ses som gåvor. Även om överenskommelsen skulle rubriceras som ett lån så tror jag ändå att de möjligen skulle bedömas som en rättshandling av huvudsakligen benefik karaktär enligt 6:1 ÄB. Det måste ju ses som ett väldigt förmånligt lån och även sådana handlingar kan falla under det vidsträckta gåvobegreppet i 6:1 ÄB (jämför t.ex. med en underprisöverlåtelse dvs. att något säljs till ett pris under marknadsvärdet). Ytterst är det dock upp till dina föräldrar att avgöra om överenskommelsen skall avräknas som ett förskott på ditt arv eller inte. Om ni kan komma överens om att det inte skall ses som ett förskott bör detta anges i gåvohandlingen eller på annat sätt(se undantaget i 6:1 ÄB). _Sammanfattningsvis_ kan alltså kort sägas att överenskommelsen troligen kommer bedömas som en gåva enligt 6:1 ÄB. Om du inte vill att det skall räknas som ett förskott på arv bör du därför försöka få dina föräldrar att ange det i gåvohandlingen eller på annat sätt. Om dina föräldrar inte vill att överlåtelsen skall behandlas som ett förskott på arv kommer den inte att göra det (se undantaget i 6:1 ÄB). Mvh Mattias Ärvdabalken finns på https://lagen.nu/1958:637
Lawline RådgivareRådgivare