FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/06/2012

Frågor om bodelning

Ett par som varit separerade under flera år innan skickar ansöker om äktenskapsskillnad för ett år sedan. De gör en muntlig överenskommelse kring bodelningen som är generös till kvinnans fördel. Vid deklarationen upptäcks att reavinstskatten på ett uppskov är glömd och kvinnan kräver omedelbart de pengarna inbetalda. Hon kräver sedan också ny bodelning. Mannen köpte en båt som han bodde delvis i under de sista åren, som hon aldrig besökt och inte fick framföra. Är denna båt - köpt för mannens egna pengar - att räkna som enskild egendom? Kan den hållas utanför ett bodelningsavtal?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Ett avtal om bodelning som ingås innan talan om äktenskapsskillnad har väckts är ett s.k. föravtal, vilket är bindande mellan makarna. Om avtalet har ingåtts efter att talan om äktenskapsskillnad väcktes benämns handlingen istället bodelningsavtal och även det är bindande. Gemensamt för båda dessa avtal är emellertid formkravet att handlingen måste vara skriftlig och undertecknas av båda makarna, om överenskommelsen endast har gjorts muntligen är den således inte bindande. Bodelning förrättas genom att makarna tillsammans undertecknar ett bodelningsavtal eller genom att en bodelningsförrättare fattar ett bodelningsbeslut. Om ett formenligt bodelningsavtal har upprättats är detta bindande och det går således endast att kräva en ny bodelning om makarna är överens om att bodelningsavtalet ska hävas eller om bodelningsavtalet kan ogiltigförklaras. Avtalet kan ogiltigförklaras av en domstol om grund för detta föreligger, exempel på fall när detta blir aktuellt är om avtalet är oskäligt för den ena maken eller om den ena maken har vilseletts i samband med att bodelningsavtalet ingicks (se Avtalslagen). En make kan klandra ett bodelningsbeslut genom att väcka talan i domstol inom fyra veckor. Om klagotiden har förflutit kan maken endast få till stånd en ändring eller ett undanröjande av beslutet ifall förutsättningarna för ett extraordinärt rättsmedel föreligger, dvs. resning, klagan över domvilla eller återställande av försutten tid. Vid en äktenskapsskillnad förrättas en bodelning om makarna har gemensamt giftorättsgods. Allt giftorättsgods (utom viss enligt Äktenskapsbalken undantagen egendom) ingår i bodelningen och fördelas mellan makarna med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som förelåg när talan om äktenskapsskillnad väcktes. Att makarna innan äktenskapsskillnaden har separerat har ingen juridisk betydelse vid bodelningen. All egendom som makarna förvärvade innan äktenskapet upplöstes är giftorättsgods om den inte har gjorts till enskild egendom antingen genom ett äktenskapsförord eller om egendomen har betalats med pengar som var enskild egendom genom äktenskapsförord eller testamente. Egendomen kan inte komma att räknas som enskild på andra sätt. Giftorättsgods som är personlig egendom får i viss mån undantas från bodelningen, men en båt räknas inte till sådan personlig egendom. Slutsatsen blir alltså att båten ingår i bodelningen, såvida den inte är enskild egendom, och båtens värde ska medräknas vid andelsberäkningen. Det innebär endast att kvinnan har rätt att utfå det värde som motsvarar halva båten, mannen har fortfarande rätt att få själva båten avräknad på sin lott eftersom det är hans egendom. Kvinnan har inte heller ha rätt att överta båten ifall hon har ett större behov av den som bostad, eftersom båten inte är avsedd att utgöra makarnas gemensamma bostad. Om makarna är överens kan dock båten självfallet avräknas på kvinnans lott. Vänlig hälsning,
Petter BjörkstenRådgivare