Bilförsäkring - full förare

Jag äger en bil i mitt namn. Min son använder denna dagligen, denna bil har min son lånat ut till sin flickvän utan att fråga mig som står som ägare. Flickvännen har i sin tur kört alkoholpåverkad och kraschat bilen, den går ej att laga, den är skrot. Då är frågan, kan jag få ut någonting på min försäkring? Jag har helförsäkring på bilen. Jag hade ej anmält bilen stulen då jag inte visste om något förrän polisen ringde och sa att den var kraschad. Vart ska man vända sig för att få hjälp och eventuella ersättningar? Flickvännen är beredd att betala men då hon inte har någon större inkomst så kommer detta måsta ske via en avbetalningsplan. Min son och jag vill ha en ny bil så fort som möjligt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få hjälp. Huruvida du, på grund av det inträffade, kan få ut något från din försäkring eller inte bör framgå i försäkringsbrevet (avtalet mellan dig och ditt försäkringsbolag). Det finns flera faktorer som kan spela in vid bedömningen om en försäkringstagare kan få ersättning eller inte. Exempel på sådana är till exempel förarens ålder. Så primärt bör du kontakta ditt försäkringsbolag och höra dig för hos dem. Sammanfattningsvis så kan försäkringsbolaget, i större utsträckning än mig, hjälpa dig med dina frågor. Lycka till, bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare