FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag08/06/2012

Enkelt bolag

Hej! Två personer ingår avtal om att bedriva ett enkelt bolag. Kan man ingå avtal i bolagets namn även om det inte är en juridisk person? Dvs. att båda bolagsmännen blir solidariskt bundna till avtalet och inte endast den som ingår avtalet. Vad händer om en av bolagsmännen i ett enkelt bolag ingår ett avtal mot tredje man men flyr sedan landet? Kan då tredje man kräva betalningen från den bolagsman som är kvar men som inte ingått avtalet? Mvh Robin

Lawline svarar

Hej Robin, tack för din fråga! Enkla bolag bildas genom att två eller flera personer avtalar om att samarbeta där avsikten är att inte bilda aktiebolag, handelsbolag eller kommanditbolag. Bolagsmännen kan vara fysiska eller juridiska personer. Det enkla bolaget är inte någon juridisk person vilket innebär att bolaget inte kan förvärva rättigheter eller ikläda sig skyldigheter. 1:3-4§§ BL (https://lagen.nu/1980:1102) Avtal som slutits av det enkla bolaget blir endast bindande för de bolagsmän som deltagit i avtalet och de bolagsmännen har lika rättigheter och skyldigheter gentemot den utomstående som de ingått avtalet med. De bolagsmän som deltagit i avtalet för bolaget kan bli skyldig att betala hela skulden. För det enkla bolagets skulder ansvarar bara de bolagsmän som på något vis blivit bundna av avtalet på vilket skulden grundar sig. Om denne bolagsman eller dessa bolagsmän sedan kan ställa krav på övriga bolagsmän beror helt av det inbördes avtalet mellan bolagsmännen. Den bolagsman som slutit ett avtal är den som gentemot avtalsparten ensam ansvarar för att avtalet fullföljs. Det är också bara han som kan kräva att den andra avtalsparten fullföljer sin del av avtalet. Genom fullmakter kan enskilda bolagsmän binda de bolagsmän man fått fullmakt att företräda. Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare