Styrelseledamot i bostadsrättsförening trots annan boendeadress

Hej. Kan man sitta med i styrelsen om man äger sin bostad, men är skriven på annan adress.

Lawline svarar

Hej, Vad jag kan förstå så är din fråga om du kan vara med i styrelsen för den bostadsrättsförening där du har en bostadsrätt men ej är bosatt. Det finns inget principiellt hinder mot detta utan detta är en fråga som regleras av föreningens stadgar. Visserligen kan det finnas ett sådant förbud av någon anledning, men det är inte något som man bör utgå ifrån. Det normala torde vara att det räcker med ett innehav av bostadsrätt för att vara kvalificerad till att bli ledamot i styrelsen. För att vara på den säkra sidan så bör du främst kontakta styrelsen, eller läsa föreningens stadgar som rör valet av styrelseledamöter. Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare